13.1.10

DuSTa BeRKaLaNG NoDa!

Selama ni dok dengaq mak buang anak tepi-tepi jalan, dekat masjid, tepi longkang takpon dalam tong sampah. Yalah, bayi yang baru lahir tuh bukan reti nak ikut balik pon. Kalau tak nangis meraung-raung mesti ditemui dalam keadaan tidak bernyawa. Ataupon kita pernah jugak dengaq yang anak-anak tinggalkan mak bapak yang sudah tua dan uzur shapi'e kat rumah kebajikan. Selalunya mak bapak yang ditinggalkan di situ akan menangis tersedu sedan kerana kecik ati, marah atau/dan jugak geram. Tapi ni apahal yang tinggal bapak baru lepas operate jantung kat tepi jalan. Pehtu buleh plak siap bekalkan gerek aka basikal dengan sebab bapak dia mudah nak bergerak. Udahlah dok bersenang lenang menumpang rumah bapak tu jugak. Ghaplah sungguhlah. Sudahnya, si bapak plak kena menumpang kat rumah orang lain. Taktau la apa nak jadik donia zaman skang. baca...





KaLaM DaLaM KeLaM
Hmm.. betapa marah atau kecik ati pada mak bapak kita sekalipon, takkan tergamak nak buang diorang dari hidup kita kan. Apatah lagi pakai main tinggai tepi jalan saja. Memanglah diakui ada mak @ bapak yg jenis baran atau pelbagai sipat negatip yg ada, tp bila dipikirkan, kiranya diorang masih sanggup lagi besaqkan kita, bagi makan minum, tempat tinggai, kain baju. Kan, kan, kan....!

8 comments:

achik said...

alahai.. macam2 betul skang ni kan.. huhuhu..

jowopinter said...

Apa la bagi basikal, bagi la kereta dan rumah siap orang gaji.......

Mak Su said...

maksu rasa tak seswai ler nak marah ngan parents, mungkin satu hal parent buat hal...tapi beribu ribu hal, anak buat hal... how? kan deen kan....

Pa'chik said...

ni mesjid datuk hasan penama tu ke?

Pa'chik said...

lupa... patut ada satu akta cegah benda lagu nih... penjarakan je anak ngan menantu dia tu... kikiki...

KAMATO said...

memang sungguh kurang sopan

kingbinjai said...

kalo dapat kita kakikan je ramai ramai

ad3ck said...

Buang diri sendiri jek yang belum pernah dengar.