13.10.09

- TaDaK TaJuK -

Apa perasaan korang bila kita tak dapat apa yang kita nak? Apa pulak perasaan korang bila orang sekeliling kita berjaya dapat semua yang mereka inginkan? Jeles? Marah? Benci? Sakit hati? Sedih? Rasa rendah diri? Atau semuanya sekali? Memang perkara biasa jika ditenggelami dengan semua jenis perasaan di atas. Ya! Mungkin rasanya tak salah mempunyai rasa sebegitu. Apatah lagi kita rasa sudah pun buat yang terbaek untuk dapatkan apa yang kita ingini. Dan rupanya yang terbaek itu belum cukup untuk kita meraih semua impian atau cita-cita atau keinginan yang terlalu dihajati. Makanya, haruskan meletakkan silap / salah kepada sesuatu atau sesiapa? Jika ya, siapa atau apakah yang patut disalahkan? Ke mana telunjuk akan ditundingkan? Diri sendiri? Orang lain? Atau takdir?

Tapi sejauh mana korang akan bereksperimentasi dengan semua jenis rasa yang hadir? Adakah sekadar mengeluh? Menangis? Ataupun redha dengan ketentuan takdirNYA? Pernahkah terfikir untuk lari dari kenyataan dan enggan mengakui bahawa anda sebenarnya insan yang gagal? Bunuh diri? Na'uzubillah!

Walau apapun kehendak kita, tinggi manapun impian kita, sedalam mana rasa cinta kita kepada sesuatu keinginan, ingatlah! Yang Maha Merancang, Yang Maha Mengetahui dan Yang Maha Menentukan - DIA lah Penguasa Alam!






KaLaM DaLaM KeLaM

Err... cobaan aku untuk bereksperimentasi sebagai seorang 'ahlil nujum'! Menafsir diri dari pelbagai sudut, samada berilusi dengan mitos mahupun berpijak di dunia realiti! Hehehe...!

11 comments:

ad3ck said...

Usaha dan Tawakal adalah asas di situ. ;)

ZARA 札拉 said...

..dan bila gagal, pesan pada hati, jangan pernah mengalah~

bangkit dengan lebih kuat dan tabah~


=)

akirasuri said...

:)

Pa'chik said...

pebenda yang ko nak yang tak dapat tu weh? :P

izinni said...

aku nak duduk NZ tapi tak dapat2 sebab fulus selalu sangat tak cukup-cukup .... huhuhuhu

achik said...

err rasa rendah diri.. huhuhu..

Mak Su said...

lebih baiklah kita berusaha sedaya upaya daripada membuang masa fikirkan hal orang , betui tak Deen?

DrSam said...

tidak salah untuk berasa irihati dengan apa yang orang lain dapat. Cuma kena selalu beringat bahawa Allah itu maha adil. Dia memberi tidak terlebih dan tidak terkurang.

messyremo said...

mendalam entri nih~~

aku biasa ade perasaan tu..
tp lame2 tak kisah..
tp bila pk balik,baik pk diri sendiri..hehe

azzam supardi said...

Lepas menafsir...muhasabah pulak heh.

DeeN said...

aD3ck: Ya, pun tepat!

ZaRa: Ya, begitulah hendaknya!

aKiRaSuRi: :)

PoCHiK: Adalah sket2. Haha!

KaK HaS: Er.. Felda NZ pon okay gak, kak. Hehe!

aCHiK: Tp tak boleh slalu rasa rendah diri. Kan, kan, kan!

MaK Su: Pon betoi gak!

DR.SaM: Ya, manusia itu tidak sesempurna yang disangka. Allah jua Maha Sempurna!

MeSSY: Begitulah nampaknya. Buat2 tak kisah pon satu usaha gak. Hehe.

aZZaM: Ya, ya! Begitulah gamaknya.