10.10.09

aPi BuKaN MaKaNaN ... eH..MaiNaN!


Bila ilham tak mari, inilah jadiknya. Gurindam bukan, pantun pun tak berapa nak jadik. Tapi korang cariklah motif yang aku nak tonjolkan ini. Check it out, yao!




Hitam legam ibarat arang
Sama hitam dengan si gagak
Katanya mercun mainan terlarang
Tapi yang melarang pun dua kali lima jugak




Tapai pulut, tapai ubi enak sekali
Jangan harap menjadik kalau tak diletak ragi
Dah ada yang menjual mesti ada pula pembeli
Takkan nak tengok saja, kan rugi




Bukan nak sokong puak jual atau pihak pembeli
Tapi kalau nak suruh berhenti kena lebih mengkaji
Bukan semata-mata nak menguji
Bila dah rampas berlori-lori
Tayang hasil tangkapan sehari-hari
Tapi lepas tu, ke mana destinasi mercun tu nanti?




Adik, kakak, abang, pakcik, makcik, atuk, nenek dengarlah sini
Main mercun memang kena lebih berhati-hati
Tak salah untuk sekadar hiburan di kala sepi
Tapi kalau nak kena juga anggaplah memang nasib sendiri
Sudah tersurat juga takdir dari Ilahi
Dah memang masa tu nak jadi
Cuma satu saja kena semat di hati
Hujung-hujung jangan salahkan orang lain plak nanti!


KaLaM DaLaM KeLaM

*Kredit untuk tuan empunya kamera (kazenku). Aku sekadar mengedit semata. Harap maklum!
**Amaran kerajaan Malaysia, bermain mercun adalah perbuatan merbahaya, yao!
*** Er.. kalau bunga api, cam ok jer. Err...ker bunga api leh buat bom, ek? Hikhikhik.

9 comments:

Pa'chik said...

oit oit... ko tau bunga api belang-belang tu... yang tu orang amek karbaid dia... tumbuk buat mercun buluh...

13may said...

pandai ko amik gambar deen :)

ZARA 札拉 said...

Oh Deen~

Sukanya aku dengan gambar2 tu kak~

Suka sungguh~

si kosong said...

haa..nice gurindam..atau pantun...atau sajak..errr,apa2 je la

DeeN said...

Pa'chik:
OOo.. ye ker. Ko penah buat ke pokcik? Hehehe...

aHMay:
Hehehe.. tima kasih bg pihak kazen aku. Dia yg amik gambo tuh.

Zara:
Oh, tima kasih!
Kredit kpd kazen akak ... ;)

Si Kosong:
Tima kasih kerna berkunjung!
Hehe.. apa2 ajer la!

akirasuri said...

Nice pic sis!

Oho! Tahun ni saya tak dapat main bunga api.. Sodih.. :(

achik said...

cantik gambar.. :D

Mak Su said...

sgtlah kreatifnya, dan betul betul betul, api bukan mainan

DeeN said...

Junior:
Tq!
Er.. akak skang dah tak main bunga api dah. Kureng minat. Ntah la nape.... :|

Achik:
:)
Tq, tq, tq!

Mak Su:
Iya, iya, iya!
;)