14.2.09

BeRaS WaNGi

Dulu – dulu.
Aku suka bergaduh. Aku cepat naik angin. Aku bekeng. Suka melawan. Silap – silap tangan aku sampai kat badan orang yang kacau aku. Profile aku tak pernah cantik. Silap sikit bertumbuk. Salah sikit menyepak. Cuit sikit aku dah ligan keliling rumah. Selalunya sparring partner bergaduh adalah abang aku. Kadang – kadang aku menang. Tapi banyak kali jugak aku kalah. Mak atau Tok dan kadang2 Pak ndak selalu jadi referee. Tapi referee yang paling digeruni adalah Tok aku. Sebab Tok aku di zaman kegemilangannya sangat garang. Pengalaman yang paling sadis, aku pernah diligan oleh Tok satu pusingan rumah dan berakhir dengan lemparan batang kayu yang sipi nak mendarat ke kepala aku. Itu maksudnya aku pandai mengelak. Kalau tak mungkin ada parut sepanjang 2-3 inci di mana2 kawasan muka atau kepala aku. Punca tragedi itu berlaku sebab aku ponteng mengaji Quran. Fuh! Aku cuba mengadu dengan Mak. Tapi malangnya beliau telah hadiahkan aku dengan tamparan wanita. Hmm … mak adalah referee ke dua yang digeruni. Mujur benda tu dah lama. Aku darjah 4 kalau tak salah. Hebatkan?

Sekarang.
Aku dah tak larat nak bergaduh. Sparring partner dah pencen. Angin aku dah berjaya dikawal, Cuma kadang2 sengaja aku bebaskan angin jahat supaya tak mengganggu perjalanan darah aku. Melawan? Huish! Tak baik lawan cakap orang tua. Berdosa ya adik2. bertumbuk, menyepak, ligan keliling rumah dah lama tak buat. Patut rasa badan aku nih makin letih. Mungkin sebab lama tak eksesais. 2 orang referee yang digeruni dah lama pencen. Dok goyang kaki. Mungkin khidmat mereka tak diperlukan lagi. Aman dunia. Sekarang dah lain. Zaman dah berubah. Dunia dah maju. Aku dah tak macam dulu. Hebatkan?
KaLaM DaLaM HaTi

Cepatkan masa berlalu? Dulu sekolah rendah, tapi sekarang dah lepas sekolah menengah pun. Isk! Cepatnya.

12 comments:

bluehope said...

Mak BlueHope tak kurang jgak sadisnya. Bukan ape..anak2 semua perangai mcm monyet. Tension la dia. Tapi bila sndiri dh bkluarga baru tau nape org tua jadi sesadis tu. Anak2 BlueHope...kadang2 baru je BlueHope nak sntuh laptop, isi karya2 kreatif dlm blog, diaorang dh merengek2 nak main game. Bagi bijik mata besor skit..takut jgak diaorang. Senyap2 diaorang gi duduk depan tv.

~wAniE~ said...

mak oiii brutal gile..
sy pn x pnh cm nie..
nakal2 sikit2 ade la..
coz sy slalu ikut abg maen..
kalo abg kena pukul selalu nyer kite x kena..
coz sy ank bomgsu..
hehehhe..
tp nakal2 waktu kecik je..
dh besar jd budak paling ayu n sopan..
poyo nyer!!!!!!!!!
hehehehhe

Pa'chik said...

aku dulu... tak ske... aku bunuh je... hahahaha....

MasNurin said...

Akak dulu pun sama, kat sekolah tadika siap ada budak nangis. Dia ngadu kat cikgu akak jeling dia, herankan mungkin jelingan akak bole menggerunkan orang kot. Semoga Nurin tak jadik macam akak sudahlah.

kuIna Jentayutiara said...

lor cepatnya membesar... gaduh masa kecik2 nostalgia tau.. senyum sndiri bila teringat..

Mak Su said...

sian, sekarang sparring kat blog aje lah.

hayad said...

huhuhu...dulu umo 1 digit. skrg dah 2 digit. lg 4 tahun dah nk 30 tahun. hahaha! kalo pjg umo laa...

DeeN said...

BLue: Haha.. sian anak kamu tuh. Takut dgn jegilan kamu.

WaNie: Kalo dulu, sape ayu2, tak leh masuk geng akak. Ekekeke..

PoKCiK: Tu pasal aku heran, apsal sampai skang pokcik tak penah kena2 tngkp sebab membunuh. Hahahaha..

KaK MaS: Mungkin dia rasa dgn jeling saja, dia boleh sakit perut kot. Hahahaa..

KaK KuINa: Minum susu banyak, tu pasal cepat besau. Ya, sangat2 nostalgik dan tragik. Hahaha..

MaK Su: Tu pasal la Mak Su. Tangan dah gatal2 neh. Hahahaha...

DaYaH: Mujur aku baru '18' taun. Lambat lg nak '30'. Keskeskeskes!!

hayad said...

ceh, blah...18 taun kunun :p

Pa'chik said...

dah yang datang nak tangkap pun kena bunuh... ekekek...

bluehope said...

Korang 18 tawon ker??? Elehhh... BlueHope tak lama lagi 18 tawon. Yeah, yeah..tapi tu kisah beberapa tawon yg dulu. Bukan la nihhh....

DeeN said...

DaYaH: hahahahaa .. kasik chance la kat aku, Dayah. Keskeskes :P

PoKCiK: Isk, hang memang tahap 'penjenayah' yg dikehendaki neh, Pokcik. Hahahahha..

BLue: Hahahaa.. 18 taun tuh simbolik ooooo. ;)